O Τόμας Μαν άρχισε να γράφει το Μαγικό Βουνό το 1912-13. Τα Βαλκάνια κάπνιζαν, όλη η Ευρώπη μύριζε ήδη μπαρούτι, σε λίγο άρχισε ο Α' Παγκόσμιος Πόλεμος που ξεκλήρισε τη νεολαία της ηπείρου στα χαρακώματα του Βελγίου, της Ουκρανίας, του Καϊμάκτσαλαν, της Καλλίπολης. Το μυθιστόρημα ολοκληρώθηκε μετά από 12 χρόνια, το 1924, ενώ ακόμη αναδυόταν από τα χώματα η μυρωδιά του αίματος, ωστόσο μπορούσε να γίνει κι ένας πρώτος ψύχραιμος απολογισμός. Ο Τόμας Μαν έκανε τον δικό του. Ο γιός του μεγαλεμπόρου από το Λύμπεκ και της Γερμανο-Βραζιλιάνας συγγραφέως, ο «απολιτικός στοχαστής», ο κήρυκας της αντιδιαφωτιστικής πολιτισμικής απαισιοδοξίας, ο προπαγανδιστής ενός ιδιαίτερου εθνικού δρόμου (Sonderweg) της Γερμανίας, υποκλίθηκε στα επιχειρήματα του αδελφού του και ιδεολογικού αντιπάλου του, του Χάινριχ Μαν. Ο Τόμας Μαν άλλαξε κι έγινε άλλος άνθρωπος: Μαχητικός δημοκράτης, διεθνιστής, σκυταλοδρόμος του Διαφωτισμού. Όμως η μεγάλη πλειοψηφία του πολιτικού προσωπικού των ευρωπαϊκών χωρών - συντηρητικοί, εθνικιστές, φιλελεύθεροι ή κομμουνιστές μετά τον Λένιν - και οι εθνικές ή υπερεθνικές οικονομικές ελίτ της ηπείρου, έκαναν άλλους, δικούς τους απολογισμούς. Συνέχισαν απτόητοι, καθένας στο δρόμο του δικού του στενού συμφέροντος. Δεκαπέντε χρόνια μετά, η Ευρώπη μπήκε υπνοβατώντας στο δεύτερο σφαγείο και ολοκαύτωμα, χειρότερο του πρώτου.
Στρατιωτικά Κοιμητήρια νεκρών του Α' Παγκοσμίου Πολέμου:
Το Αγγλικό Κιρέτσκιοϊ-Χορτάκιοϊ (Εξοχή/Ασβεστοχώρι Θεσσαλονίκης),
το Γαλλικό και Σερβικό (Ζέιτινλικ, οδός Λαγκαδά στη Θεσσαλονίκη) |
«Ισχύς δημιουργείται μόνον εκεί όπου οι λόγοι και τα έργα δεν έχουν πάρει διαζύγιο, μόνον εκεί όπου οι λόγοι δεν είναι κενοί και τα έργα δεν είναι βάναυσα, εκεί όπου οι λόγοι δεν χρησιμοποιούνται για να βιάζουν και για να καταστρέφουν αλλά για να εγκαθιδρύουν σχέσεις και να δημιουργούν νέες πραγματικότητες. Η ισχύς είναι εκείνη που διασφαλίζει την ύπαρξη της δημόσιας σφαίρας, την δυνατότητα να υπάρχει ο χώρος της εμφάνισης, μέσα στον οποίο αλληλεπιδρούν άνθρωποι που δρουν και ομιλούν» (Hannah Arendt: The Human Condition, Σικάγο, University of Chicago Press, 1958, σελ. 200 - ελλ. μτφ: Η ανθρώπινη κατάσταση - Vita activa - μτφ. Στ. Ροζάνης, Γ. Λυκιαρδόπουλος, 1986, 2009)Μόνον έτσι αλλάζουν οι συσχετισμοί δύναμης και συγκεντρώνονται δυνάμεις για τους διαρκείς αγώνες που έρχονται, ειρηνικά όπλα για διεκδίκηση της πολιτισμικής ηγεμονίας. Η πραγματική πολιτική ισχύς δεν βγαίνει «από την κάννη του τουφεκιού», αλλά στηρίζεται σε κοινές πεποιθήσεις, δηλαδή «σε μια γνώμη επί της οποίας πολλοί συμφωνούν δημοσίως»· δημιουργείται εκεί όπου πολλοί καταλήγουν αβίαστα σε συμφωνία για να δράσουν με συγκεκριμένο τρόπο.
Ό,τι εκ πρώτης όψεως μοιάζει εφηβική αλαζονεία της Γκρέτας, ίσως είναι ψύχραιμη αποφασιστικότητα μετά από ρεαλιστική εκτίμηση της κατάστασης: «Η γενιά μας δεν είναι σαν τις δικές σας· εμείς δεν θα καταθέσουμε τα όπλα». Ξέρει ότι δεν αποκλείεται το χειρότερο ενδεχόμενο, η επανάληψη των συμπεριφορών που οδήγησαν στην «εποχή της καταστροφής» (Έρικ Χόμπσμπάουμ). Ίσως, τελικά, οι «ώριμες» γενεές αποδειχτούν και πάλι «κούφιοι άνθρωποι», γενεές αδύναμες και «χωρίς πεποίθηση», ανίκανες να τραβήξουν το «χειρόφρενο έκτακτης ανάγκης», ναρκισσιστικές και αδιόρθωτες - όπως συμπέρανε για το 1914, το 1919, το 1925, το 1937 η μεγάλη πεζογραφία, ποίηση, δοκιμιογραφία και ιστοριογραφία: Τόμας Μαν, Τ.Σ. Έλιοτ, Ουίλιαμ Μπάτλερ Γέητς, Γκέοργκ Τρακλ, Βάλτερ Μπένγιαμιν και πολλοί άλλοι. Όμως, ακόμη κι άν έρθουν έτσι τα πράγματα, «το να εγκαταλείψουμε την προσπάθεια δεν μπορεί ποτέ, μα ποτέ, να αποτελεί επιλογή».
Η ανομολόγητη συμφωνία φιλελεύθερων και λαϊκιστών: Tο οικονομικό Σύνταγμα είναι (και θα είναι) υπερκρατικό, διεθνές· το πολιτικό Σύνταγμα να μείνει περιορισμένο στο εθνικό κράτος
Άγγελοι της Ιστορίας και νεοτερικοί ψευδοπροφήτες
Jürgen Habermas: Πολιτική ισχύς, εξουσία και επικοινωνία σύμφωνα με την Χάννα Άρεντ - Μια κριτική διερεύνηση (Μέρος 1ο - Μέρος 2ο)
Ulrich Beck |
Ulrike Guérot: Η ακραία ανισότητα και οι απατηλοί μύθοι που αφηγούνται οι κοινωνικές ελίτ
Wolfgang Streeck: Η επιστροφή των απωθημένων
Immanuel Wallerstein: “Το κέντρο δεν αντέχει”
Jürgen Habermas: Τι απέγινε η φιλοευρωπαϊκή Αριστερά;
Δημήτρης Χριστόπουλος: «Never again»? Ευρώπη 1914 - 2014, το μάθημα από το Σεράγεβο και οι ανεπίδεκτοι μαθήσεως
Κώστας Αθανασίου: Έριχ Μαρία Ρεμάρκ, «Ο μαύρος οβελίσκος» - Από τον έναν πόλεμο στον άλλο (εφημ. Εποχή)
Isabelle Axelsson, Loukina Tille, Vanessa Nakate, Greta Thunberg, Luisa Neubauer (© AP/Markus Schreiber, μέσω The Mainichi - Japan's National Daily Since 1922) |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου