Το
1957 ο Καμύ τιμήθηκε με το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας για το σύνολο του
έργου του. Αυτό είναι το κύριο μέρος της ομιλίας του στην τελετή
παραλαβής του βραβείου.
* * *
Στη μνήμη της Βενετίας Γαζίλα, εικαστικού, μαθηματικού, με χρόνια της νεότητάς της στον αθλητισμό, δασκάλας παιδιών που πασχίζουν να γίνουν γυναίκες, άνδρες, πολίτες, η οποία είχε αφιερώσει την
ποικιλότητα των αρετών της στον γιό της και στην πραγμάτωση ενός
βιώσιμου μέλλοντος. Και στη μνήμη του Δημήτρη Φατούρου, δασκάλου με αξία
σπάνια, αρχιτέκτονα, ζωγράφου, ανθρώπου που υπηρέτησε και τίμησε τις
αρετές του πολίτη σε καιρούς καταστροφής και σε καιρούς επανόρθωσης.
Tα λόγια του Καμύ από το 1957 ας σηματοδοτήσουν και το τέλος του ιστοχώρου Μετά την Κρίση.
Άραγε θα θυμάται κάποιος τ’ όνομά μας,
της ζωής μας τα εξαίσια φεγγάρια,
τα πάθη μας, τις λύπες, τα δεινά μας;
Άραγε υπήρξαμε ποτέ; Στα όνειρα μας!
της ζωής μας τα εξαίσια φεγγάρια,
τα πάθη μας, τις λύπες, τα δεινά μας;
Άραγε υπήρξαμε ποτέ; Στα όνειρα μας!
(Διάφανα Κρίνα - «Τα χρόνια μου ναυάγησαν στις ξέρες σου» - youtube,
Στίχοι Παντελής Ροδοστόγλου)
* * *
[...]
Προσωπικά δεν μπορώ να ζήσω χωρίς την τέχνη μου, αλλά δεν τοποθέτησα
ποτέ την τέχνη αυτήν πάνω απ’ όλα. Αν, αντίθετα, μου είναι απαραίτητη,
αυτό συμβαίνει γιατί είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τους ανθρώπους, και
μου επιτρέπει να ζω, έτσι όπως είμαι, στο ίδιο επίπεδο με όλους τους
άλλους. Η τέχνη δεν είναι στα μάτια μου μοναχική απόλαυση, είναι μέσο να
συγκινεί κανείς το μεγαλύτερο δυνατό αριθμό ανθρώπων, προσφέροντάς τους
προνομιούχα εικόνα των κοινών πόνων και ευχαριστήσεων – δεν επιτρέπει
στον καλλιτέχνη ν’ απομονωθεί, τον υποτάσσει στην πιο ταπεινή και την
πιο παγκόσμια αλήθεια. Και συχνά αυτός που διάλεξε τη μοίρα του
καλλιτέχνη, γιατί αισθανόταν διαφορετικός, μαθαίνει πολύ γρήγορα πως δεν
θα θρέψει την τέχνη του όντας διαφορετικός, αλλά ομολογώντας την
ομοιότητά του με τους άλλους. Ο καλλιτέχνης σφυρηλατείται μέσα σ’ αυτό
το συνεχές πηγαινέλα από τον εαυτό του στους άλλους, ανάμεσα στην
ομορφιά, που δεν μπορεί να την αρνηθεί, και την κοινότητα, απ’ όπου δεν
μπορεί να ξεριζωθεί. Γι’ αυτόν το λόγο οι αληθινοί καλλιτέχνες δεν
περιφρονούν τίποτε· υποχρεώνονται να κατανοήσουν αντί να κρίνουν. Και αν
πρέπει να πάρουν μια θέση σ’ αυτόν τον κόσμο, δεν μπορεί να είναι παρά η
θέση σε μια κοινωνία όπου, σύμφωνα με το μεγάλο λόγο του Νίτσε, δεν θα
βασιλεύει πια ο κριτής αλλά ο δημιουργός, είτε είναι διανοούμενος είτε
εργάτης.
Μ’
αυτήν την έννοια ο ρόλος του συγγραφέα δεν είναι άμοιρος υποχρεώσεων –
από τη φύση του δεν μπορεί να μπει σήμερα στην υπηρεσία αυτών που
δημιουργούν την ιστορία: είναι στην υπηρεσία αυτών που την υπομένουν·
διαφορετικά μένει μόνος του και η τέχνη του δεν έχει καμιά σημασία. Όλα
τα στρατεύματα της τυραννίας με τα εκατομμύρια των ανθρώπων τους δεν θα
τον απαλλάξουν από τη μοναξιά, ακόμη κι αν στέρξει ν’ ακολουθήσει το
βηματισμό τους. Αλλά η σιωπή ενός φυλακισμένου, άγνωστου,
εγκαταλειμμένου στους εξευτελισμούς, στην άλλη άκρη του κόσμου, αρκεί
για να βγάλει ένα συγγραφέα απ’ την απομόνωση, υπό τον όρο τουλάχιστον,
κάθε φορά που ο ίδιος απολαμβάνει το προνόμιο της ελευθερίας, να μη
λησμονεί αυτήν τη σιωπή, να την κάνει ν’ αντιλαλεί με τα μέσα της
τέχνης.
Albert Camus |
Κανείς
από μας δεν είναι αρκετά μεγάλος για ανάλογη αποστολή. Αλλά μέσα σ’
όλες τις συνθήκες της ζωής, αφανής ή προσωρινά διάσημος, ριγμένος στα
σίδερα της τυραννίας ή ελεύθερος για ένα διάστημα να εκφραστεί, ο
συγγραφέας μπορεί να ξαναβρεί το αίσθημα μιας ζωντανής κοινότητας που θα
τον δικαιώσει, με το μοναδικό όρο πως αποδέχεται, όσο μπορεί, τα δυο
βάρη που αποτελούν το μεγαλείο του επαγγέλματός του: την υπηρεσία της
αλήθειας και την υπηρεσία της ελευθερίας. Αφού το καθήκον του είναι να
συνενώσει το μεγαλύτερο δυνατό αριθμό ανθρώπων, δεν μπορεί να
ευχαριστιέται με το ψέμα και με τη δουλεία, τα οποία, όπου βασιλεύουν,
ευνοούν τη μοναξιά. Οποιεσδήποτε κι αν είναι οι προσωπικές μας
δοκιμασίες, η ευγένεια του επαγγέλματός μας θα έχει πάντα τις ρίζες της
στις δυο δυσβάσταχτες υποχρεώσεις: την άρνηση να πει ψέματα για κάτι που
γνωρίζει και την αντίσταση στην καταπίεση.
Τερματοφύλακας σε σχολική ποδοσφαιρική ομάδα - Αλγερία
Πηγή: www.lifo.gr |
Κάθε γενιά, αναμφισβήτητα, θεωρεί τον εαυτό της προορισμένο να ξαναφτιάξει τον κόσμο. Η δική μου γνωρίζει πως δεν θα τον ξαναφτιάξει. Ίσως όμως η αποστολή της να είναι δυσκολότερη: να εμποδίσει να καταστραφεί ο κόσμος. Κληρονόμος μιας διεφθαρμένης ιστορίας, όπου συνυπάρχουν ανάμεικτα ξεπεσμένες επαναστάσεις, παράφρονες τεχνολογίες, πεθαμένοι θεοί και αποδυναμωμένες ιδεολογίες, όπου ακόμη και μέτριες δυνάμεις μπορούν να καταστρέψουν τα πάντα, αλλά δεν μπορούν πια να πείσουν, όπου η νοημοσύνη ταπεινώθηκε ως το σημείο να γίνει υπηρέτρια του μίσους και της καταπίεσης, η γενιά αυτή όφειλε, τόσο στον εαυτό της όσο και στους άλλους, ν’ αποκαταστήσει με τις αρνήσεις της κάτι απ’ αυτό που δίνει αξιοπρέπεια στη ζωή και στο θάνατο. Σ’ έναν κόσμο που απειλείται με διάλυση, όπου υπάρχει ο κίνδυνος ο μεγάλοι μας ιεροεξεταστές να εγκαταστήσουν για πάντα το βασίλειο του θανάτου, η γενιά μας γνωρίζει πως πρέπει, μετά από μια ξέφρενη κούρσα ενάντια στο χρόνο, να παγιώσει ανάμεσα στα έθνη μια ειρήνη που να μην ταυτίζεται με τη δουλεία, να συμφιλιώσει πάλι την εργασία και την πνευματική καλλιέργεια και να ξαναφτιάξει μ’ όλους τους ανθρώπους ένα ενιαίο τόξο. Δεν είναι βέβαιο αν θα μπορέσει να ολοκληρώσει ποτέ αυτό το τεράστιο έργο, είναι όμως βέβαιο πως παντού μέσα στον κόσμο υπάρχει ήδη το διπλό στοίχημα της αλήθειας και της ελευθερίας και, σε κάθε περίπτωση, γνωρίζει να πεθαίνει χωρίς μίσος γι’ αυτό. Αυτή η γενιά αξίζει να επευφημείται και να ενθαρρύνεται παντού όπου βρίσκεται, ιδιαίτερα όταν θυσιάζεται. Σίγουρος για την ανεπιφύλακτη συμφωνία σας, θα ήθελα να μεταθέσω την τιμή που μου κάνατε σ’ αυτήν τη γενιά.
Lilium candidum |
Αναδημοσιεύεται από τον ιστοχώρο www.lifo.gr: Η ομιλία του Καμύ όταν παρέλαβε το Βραβείο Νόμπελ
Μετάφραση: Θανάσης Θ. Νιάρχος Περιέχεται στον τόμο Ένας αιώνας Νόμπελ που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Καστανιώτη
Αντρέϊ Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι - Στάνισλαβ Λεμ: «Σολάρις» ή πως η αγάπη επουλώνει τη φθορά του κόσμου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου